Blog Positionering

"Om buiten te winnen, moet je binnen beginnen."

Over trainer Lara Molendijk

Lara Molendijk is een van de trainers van onze trainingen positionering en internal branding.  Tevens is ze werkzaam als Brand Consultant bij New Growth Strategies en voorzitter van NIMA, Nederlands Instituut voor Marketing.

“Ik geloof heel erg dat als je als merk heel duidelijk weet waarvoor je staat en dat ook op een geloofwaardige manier waarmaakt in alles wat je doet, dat dat je imago versterkt en ook fans creëert voor je merk”, aldus Lara.

"Ik ben eigenlijk altijd bezig met sterke merken bouwen, zowel op de communicatieve kant als op de employer branding kant. Dit doe ik al heel lang."

 

 

Lara Molendijk
Lara Molendijk

Zelf aan de slag met Karaktervol Positioneren en Internal Branding?

Lara Molendijk en Theo Jaspers geven een succesvolle training op het gebied van deze onderwerpen. Geïnteresseerd of op zoek naar verdere informatie hierover? Klik op de onderstaande button.

Waar gaat de training Karaktervol Positioneren op in?

"Hoe kan je jezelf onderscheidend positioneren? Dit gaat niet over de diensten van je organisatie. Alle scholen geven bijvoorbeeld les en hebben een lespakket. Vaak is dit wel een beetje hetzelfde, al zit er hier en daar natuurlijk wel verschil in. Maar hoé je het doet is anders. De ene school is heel erg warm van aard, de andere school is veel zakelijker, groter en misschien wat afstandelijker. Precies dat maakt het verschil. Dat gevoel wat jouw organisatie anders maakt dan anderen, dat is eigenlijk je karaktervol positioneren."

Hoe ziet de training Karaktervol Positioneren eruit?

"Ik ga allereerst aan de hand van allerlei voorbeelden laten zien waar dat nou precies in zit dat gevoel. Ik laat allerlei verschillende voorbeelden zien zodat de deelnemers ook echt voelen: “oh ja daar zit dat in”. Ik laat sterke organisaties uit de desbetreffende branche zien die tegenover elkaar staan. Deze organisaties doen duidelijk hetzelfde in "wat" ze doen, maar in "hoe" ze het doen, zijn ze heel verschillend. Vervolgens ga ik uitleggen hoe je dit voor jezelf kunt bepalen. Welke stappen moet je ondernemen om te bepalen wat jouw karaktervolle positionering is? Hiermee geef ik je ook kleine opdrachtjes om dat alvast voor jezelf te bedenken. Dit doe ik aan de hand van duidelijke methoden en modellen die ik uitleg zodat scholen alvast de eerste stappen hierin kunnen zetten. Ik geef dus ook heel veel voorbeelden zodat ze ook zien waar het verschil in zit. Aan het einde van de sessie worden er boeken uitgedeeld. Hier staat bijna alles in. Dus aan het einde van de dag ben je geïnspireerd met allerlei goede voorbeelden, je snapt welke stappen je moet ondernemen om te kunnen positioneren en je hebt voor je eigen organisatie al een paar eerste gedachten/stromingen waar dit in zit."

Voor wie is de training bestemd?

Voor directeuren, marketeers, communicatiemedewerkers en HR-medewerkers.

Wat is Internal Branding?

"Internal branding gaat erover dat je als organisatie waarmaakt wat je wil uitdragen. Internal branding is eigenlijk dat je aan de hand van je merk de interne organisatie stuurt op het waarmaken van je belofte naar buiten. Dat betekent dus dat je moet zorgen dat alle werkzaamheden en gedragingen van medewerkers in lijn zijn met jouw organisatie."

De logische volgorde van de trainingen is eerst Karaktervol Positioneren en daarna Internal Branding. Hiermee bepaal je eerst zaken als “wie ben ik”, “waar sta ik voor als organisatie" en "wat maakt mij uniek?”. Dit zet je op papier waarna je vervolgens kijkt hoe je dit nog sterker kunt uitdragen in alles wat je doet."

Waar gaat Internal Branding op in?

"Internal Branding gaat over hoe je een organisatie kunt meenemen in waar je voor staat en gaat. Wil jij je organisaties in beweging brengen en wil je zorgen dat ze hun werkzaamheden in lijn brengen met jouw merk en strategie? Dan biedt deze training een heel duidelijk stappenplan in hoe je dit kunt doen. Ook hier laat ik voorbeelden zien om gevoel te krijgen in vragen als “wat is dan belangrijk” en “waar zit hem dat dan in? Waar wil je beweging en verandering in? En hoe kan je dan met de interne organisatie dit in zowel werk als gedrag (cultuurverandering) voor elkaar krijgen? Ook hier gebruik ik een duidelijk stappenplan voor. Ik heb een model met vier duidelijke stappen waarin je gedurende de workshop alvast gaat nadenken over wat je daar eventueel in zou kunnen vullen.  Aan de hand van een duidelijk stappenplan ga je alvast een eerste gedachte op papier zetten.

Waarom is Internal Branding belangrijk?

"Het versterkt de saamhorigheid en samenwerking binnen de organisatie. Dit maakt de medewerkers trots. Ook versterkt het datgene wat je uitdraagt naar buiten toe. Als alle medewerkers uitdragen waar je voor staat, dan versterkt dat ook het beeld wat mensen van jouw organisatie hebben. 

"Heb je een nieuwe strategie of een nieuwe merkpositionering? Loop je tegen uitdagingen aan in je interne cultuur? Dit zijn eigenlijk allemaal redenen om met Internal Branding te starten. Als je de hele organisatie hier goed in wil meenemen, is Internal Branding dé training voor jou."

"Heb je een nieuwe strategie of een nieuwe merkpositionering? Loop je tegen uitdagingen aan in je interne cultuur? Dit zijn eigenlijk allemaal redenen om met Internal Branding te starten. Als je de hele organisatie hier goed in wil meenemen, is Internal Branding dé training voor jou. 

Heb je een wat minder goed imago? Is het voor mensen onduidelijk waar je als organisatie voor staat? Zijn er misschien verschillende ideeën over waar je als organisatie naartoe moet? Dan is Karaktervol Positioneren een goede training."

Geïnteresseerd? Of op zoek naar verdere informatie over deze MasterClasses? Klik hieronder

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial